Čo je náhradné plnenie?
Je to zákonná povinnosť, ktorú musí spĺňať každý zamestnávateľ, ktorý má viac ako 20 zamestnancov a nezamestnáva žiadneho ZŤP zamestnanca. Podľa Zákona č. 5/2004 o službách zamestnanosti je zamestnávateľ povinný zamestnávať aspoň 3,2% zdravotne ťažko postihnutých občanov. Ak tak neurobí, má povinnosť odviesť štátu odvod za neplnenie si povinného podielu zamestnávania ľudí so zdravotným postihnutím, a to za každého chýbajúceho zamestnanca.
Existuje možnosť, vďaka ktorej si splníte zákonnú povinnosť, a tou je využitie náhradného plnenia. Jednoducho si objednáte služby našej chránenej dielne.
Vďaka štatútu chránenej dielne Vám ponúkame možnosť 100%-ného využitia náhradného plnenia v zmysle Zákona č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti. Aby sme Vám vedeli na daný rok vystaviť potvrdenie o náhradnom plnení, objednaná služba musí byť vyplatená do konca kalendárneho roka, tzn.: do 31.12. Na úrad práce ho treba doručiť najneskôr do konca marca v nasledujúcom kalendárnom roku, vždy za predchádzajúci kalendárny rok. S vyplnením tlačiva a všetkými potrebnými dokladmi Vám radi pomôžeme.
Táto možnosť je oproti odvodu štátu finančne výhodnejšia. Pridanou hodnotou v tomto prípade je samotná podpora chránenej dielne.
Na čo všetko môžem náhradné plnenie využiť?
- na všetky služby výchovy a vzdelávania ( napr. stavebné stroje, VZV, lešenár a iné)
- služby technika BOZP
- školenia BOZP
- služby technika požiarnej ochrany
- školenia požiarnej ochrany
Ako zistím výšku náhradného plnenia?
Pre rok 2023 je výška poplatku: 1540 € (bez DPH) a objem nákupu v chránenej dielni pokiaľ pracovisko výrobky zhotovuje: 1369 € (bez DPH)
- oslovením vašej firemnej účtovníčky
- použitím kalkulačky na výpočet výšky náhradného plnenia
Na započítanie jedného občana so zdravotným postihnutím je potrebné zadať zákazku vo výške 0,8-násobku celkovej ceny práce podľa § 49 ods. 4 vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom zamestnávateľ povinnosť podľa § 63 ods. 1 písm. d) zadaním zákazky plní. Výsledná suma vypočítaná podľa predchádzajúcej vety sa zaokrúhľuje smerom nadol.
Ako dokladovať Náhradné plnenie?
- kópiu dokladu o zadaní zákazky (objednávka, resp. zmluva)
- kópiu dokladu o zaplatení
- Potvrdenie pre zamestnávateľa – vystaví spoločnosť Helath & Safety First, s.r.o.
- Ďalšie doklady preukazujúce zadanie zákazky – rozpis tovarov podľa zákona o službách zamestnanosti § 64 (neoddeliteľná príloha k potvrdeniu pre zamestnávateľa), dodacie listy – rozpis je na faktúre, prípadne na dodacom liste
- Doklady preukazujúce oprávnenosť realizovať zákazky podľa zákona o službách zamestnanosti § 64 – kópiu dokladu o priznaní postavenia chránenej dielne zabezpečí spoločnosť Helath & Safety First, s.r.o.
Odvody alebo náhradné plnenie?
Hlavným zásadným rozdielom medzi odvodom a zákazkou je to, že pri odvode zamestnávateľ nedostáva žiadnu protihodnotu. Jednoducho povedané, pri odvode zamestnávateľ úradu práce odvedie peniaze, ale nedostane za ne vôbec nič. V porovnaní s tým, ak nakúpi nejaké výrobky alebo služby od chránenej dielne, tak za vynaložené peniaze dostane niečo, čo mu môžu byť skutočne užitočné a nepôjde len o ,,vyhodené peniaze“.
Ako je to s DPH?
Ak ste platiteľom dane z pridanej hodnoty, DPH sa do sumy zákazky nezapočítava.
Ak nie ste platcom dane z pridanej hodnoty, započítava sa do náhradného plnenia aj DPH tzn. celá suma zákazky.
Informácie (prílohy, tlačivá) z ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny nájdete na ich stránke